Vaše nejčastější dotazy: (pokud méte dotaz který tu ještě není – sem s ním, rádi ho zodpovíme)

Q: Je létání nebezpečné?

Létání letadlem je stejně nebezpečné jako každá lidská činnost, při které se nepohybujeme svým tempem ve svém obvyklém prostředí. Vždy existuje určitá míra rizika, které jde ale z velké části eliminovat poctivou přípravou, nepřeceňováním vlastních schopností, neustálým zdokonalováním se a dodržováním všech bezpečnostních zásad. Letecká přeprava je statisticky nejbezpečnější způsob dopravy. Obecně se dá říci, že pokud jedete po D1 z Prahy do Brna (nebo z Brna do Prahy), vracíte se za silného mrazu podnapilí z restaurace nebo se dlouhodobě přejídáte tučným jídlem, riskujete mnohem víc než při létání letadlem. Při výcviku proto klademe na zvládání krizových a preventivních postupů obzvláštní důraz a bez jejich zvládnutí nepustíme pilota k praktické zkoušce.

Q: Je létání drahý koníček?

Upřímně řečeno ano. I když všechno je relativní. Pokud se budete rekreačně věnovat plavání v přehradě, utratíte za plavky, opalovací krém a osušku určitě méně než za provoz nebo pronájem letadla. Na druhé straně pokud budete hrát na špičkové úrovni golf, nebo jezdit automobilové závody, v porovnání s tím se létání jeví být „koníčkem chudých“. Vše záleží na tom, co Vás baví, kam to chcete v daném oboru dotáhnout a kolik času a financí jste ochotni do svého koníčku investovat. Létání je specifické tím, že zážitky, které Vám poskytuje, jsou skutečně nevšední a většinou nelitujete ani koruny, kterou jste do něj investovali.

Q: Je lékařská prohlídka náročná?

Pokud nemáte nějaký zásadní zdravotní problém, potom je lékařská prohlídka spíše formální rutinou.

Q: Letadlem jsem už letěl, ale bylo mi špatně. Nevadí to při výcviku?

Každý horolezec ví, že ihned po příjezdu pod vysokou horu se nemůže pokoušet o dobytí vrcholu. Nejdříve je nutné aklimatizovat se. V létání je to obdobné. Vaše tělo i mozek si postupně musí zvyknout na neobvyklé pocity spojené s létáním a po nějakém čase Vám přijde zvláštní, že se někomu může dělat špatně v letadle, zatímco Vy jste úplně v pohodě. Stejné je to i s přivykáním na akrobatické létání, při kterém vznikají vysoké násobky přetížení. To Vám potvrdí každý akrobatický nebo stíhací pilot.

Q: Jak se letadlo udrží ve vzduchu?

Na letadlo během letu působí čtyři základní síly-odpor, tah, gravitace a vztlak. Tah u motorových letadel zajišťuje vrtule poháněná motorem. Pokud je tah větší než odpor, letadlo se pohybuje vpřed. Gravitace je síla která nám brání odpoutat se od země, síla která se snaží dostat ze vzduchu zpátky na zem vše co je težší než vzduch. Abychom tuto sílu přemohli, potřebujeme vyvinout takovou sílu, která bude na letadlo působit opačným směrem a bude letadlo nadnášet. Této síle se říká vztlak. Nejčastěji vzniká na křídle, které má k tomuto účelu speciálně uzpůsobený profil a letadlo na něm „visí“. Mezi všemi těmito silami je třeba  vytvořit takové vzájemné působení, které zajistí aby se letadlo chovalo tak, jak potřebuje pilot.

Q: Láká mě být pilotem, ale nejsem ještě rozhodnutý jestli do toho mám jít.

V takovém případě doporučujeme navštívit nejbližší letiště a promluvit si o létání přímo s piloty. Létájící část populace jsou lidé většinou příjemní a otevření a rádi se s Vámi o své zážitky podělí. Pokud se rozhodnete zajet přímo za námi, určitě nebudete svého výletu litovat. U nás je vítán každý, kdo má opravdový zájem o létání a dění kolem letadel. Rádi Vám vše zodpovíme, předvedeme, vysvětlíme a pokud budete chtít, vezmeme Vás do letadla a vše ukážeme přímo za letu. V případě že se rozhodnete u nás létat, zajistíme vše potřebné k tomu, abyste se (nejenom) při létání cítili dobře a pohodlně a měli zdravé nikoli však přehnané sebevědomí ohledně svých pilotních dovedností.

Q:Co se stane když motor vypoví službu?

První co zaregistrujete bude nezvyklé ticho 🙂 Vrtule se přestane otáčet a jediným rušivým elementem bude aerodynamický svist okolo kabiny letounu. Pro mnoho lidí je představa letu motorovým letadlem s nefunkčním motorem noční můrou. V podstatě se ale neděje nic hrozného, motorový letoun se změní v kluzák a jedinou starostí pilota je zachovat chladnou hlavu, vybrat si vhodnou plochu (pole, louku, nebo nejbližší letiště) a správně provést rozpočet na přistání. Získaná výška se dá přeměnit na rychlost která zaručuje optimální letové vlastnosti. Na kilometr výšky se tak dá i s nefunkčním motorem v pohodě doplachtit do vzdálenosti 15 i více kilometrů.   

 

Q: Je lepší si letadlo koupit nebo půjčovat?

Stejné dilema jako“Koupit si vlastní chalupu nebo si ji 2x za rok pronajmout?“. Žádná z variant není jenom dobrá nebo jenom špatná. Obojí má svá pro i proti. Koupí letadla si zajišťujete svobodu volby v tom směru jaké letadlo si pořídíte, kdy a kam budete létat, jakou bude mít výbavu nebo barvu atd. Na druhé straně Vám koupí letadla vznikne řada starostí (podobně jako s automobilem) s tím, kde letadlo parkovat (hangárovat), budete muset dbát na pravidelné technické a servisní prohlídky, platit pojištění …. Pokud si letadlo půjčujete, tyhle starosti Vám automaticky odpadají. O letadlo se „nestaráte“, prostě přijdete k připravenému a natankovanému letadlu, uděláte předletovou prohlídku a letíte. Žádné starosti se servisem, s doklady či s případným sháněním náhradních dílů, výměnou oleje atd. Jste však omezeni vytížeností letadla v provozu, může se stát, že v čase kdy byste chtěli uskutečnit let není zrovna letadlo k dispozici nebo musíte let naplánovat kratší, protože za hodinu a půl už chce letět někdo jiný. Pokud Váš roční nálet není vyšší než 150-200 hodin, je asi rozumnější variantou investovat spíše do letových hodin, než do nákupu letadla.

Q: Dá se letadlo využít k cestování? Dá se letadlem cestovat do zahraničí?

Letadlo je dopravním prostedkem stejně jako automobil, to znamená že jeho hlavním účelem je dopravit posádku odněkud někam. Mezi hlavní výhody patří rychlost přepravy (běžně se pohybujete rychlostí 200 km/h a více), narozdíl od silnice se pohybujete po nejkratší možné trase-úsečce mezi dvěma body, nikdy nestojíte v kolonách a nejste nuceni neustále proklínat mizernou kvalitu českých silnic. Nepotkáte žádného piráta silnic a v klidu se můžete kochat krásami naší vlasti. Ultralight je úžasný v tom, že náklady na cestu jsou srovnatelné s náklady na cestu autem, nehledě na obrovskou úsporu času a nervů.

Cesty do zahraničí nejsou problém, pokud budete chtít letět kamkoli, podáte si letový plán a cestou udržujete spojení s řídícími letového provozu, kteří se starají o bezpečnost Vašeho letu a předávají Vám důležité informace. Do řady zemí není dokonce ani nutné podání letového plánu. Jestli se rozhodnete zaletět si např. na Slovensko, vše co musíte udělat je připravit si letadlo, zjistit meteorologickou situaci a podmínky na cílovém letišti a můžete letět.